6 months in the states - Reisverslag uit Derwood, Verenigde Staten van Suus Wit - WaarBenJij.nu 6 months in the states - Reisverslag uit Derwood, Verenigde Staten van Suus Wit - WaarBenJij.nu

6 months in the states

Blijf op de hoogte en volg Suus

10 Januari 2018 | Verenigde Staten, Derwood

Een half jaar, 6 maanden, 183 dagen... Als je het aan mij vraagt is deze tijd echt voorbij gevlogen. Natuurlijk was het niet altijd makkelijk, maar genoten heb ik zeker. Ik heb al erg veel leuke plaatsen en dingen van de Verenigde staten mogen zien en kijk er heel erg naar uit om dit voor nog eens 6 maanden te doen.

Voor deze blog leek het mij wel een leuk idee om 10 dingen op te noemen die mij opgevallen zijn in de VS, dingen die ik geleerd heb, dingen die mij verbaasd zijn en veel gestelde vragen te beantwoorden.

1. Een advies die ik van vele mensen heb meekregen voor mijn vertrek was om toch een beetje op mijn eten te letten. Later werd dit een veel gestelde vraag. “Maar suus, ben je niet al veel aangekomen? Passen je oude broeken nog?”. Ja, ondanks het heerlijke eten ben ik nog niks aangekomen en is alles nog zoals het hoort :)

2. Drive throughs for everything. In Amerika hebben ze serieus overal wel een drive thru voor. Waar het in Nederland vaak wel ophoud bij de bekende fastfood ketens zijn er hier drive throughs om je kind op te halen van school, de apotheek, de supermarkt, starbucks, drogist en zelfs de bank. Met dit lijstje zal ik ook nog genoeg vergeten zijn.

3. Sportleggings. Zelf ik, die gedacht had nooit van haar leven sportleggings te dragen als casual kleding, ben om.. Heel Amerika loopt in sportleggings en ik moet toegeven dat het tijdens het werken ook wel erg comfortabel is. Gelukkig voor de buitenwereld heb ik er maar eentje en gaat die snel in de was.

4. Calorieën overal. Misschien heeft dit wel geholpen in het behouden van mijn gewicht. In amerika is het een regel dat als je als keten meer dan een bepaald aantal locaties hebt de calorieën van elk gerecht/drankje vermeld moeten worden op de kaart. Een pasta van 2000 kcal word toch wel iets minder aantrekkelijk als er ook een van 600 op de kaart staat..

5. How are you? De standaard zin die elke Amerikaan zegt. Dit volgt meestal achter een “hi”. 9 van de 10 keer word er naar het antwoord niet geluisterd.

6. The American dream. Niet dat ik mijn leven hier niet leuk vind, maar het leven in Amerika is nou niet altijd een droom. Het is leuk, totdat de wekelijkse boodschappen zo 300$ zijn, de rekening van een ziekenhuisbezoekje 1400$ is, een gemiddelde studie 80000$ kost. De prijzen zijn soms echt niet “the dream”

7. Door het voornamelijk Engels praten is mijn Engels zo vooruit gegaan en heb ik hier totaal geen moeite meer mee. Ja, zelf ik die in de eerste 2 jaren van haar middelbare school een dikke onvoldoende stond. Een van de leukste dingen vind ik dat mijn dromen en gedachte ook in het engels zijn. Altijd een gek momentje als ik dit besef.

8. Autorijden. Laten we zeggen dat een rijbewijs krijgen hier niet heel moeilijk is, en dit is te zien aan het rijgedrag van sommige. De meeste auto’s hier zijn automaat, dit is wel even anders dan ik gewend was in Nederland. Ook mag je hier rechts afslaan terwijl het stoplicht rood is, dit word opletten in Nederland om boetes te voorkomen. De wegen begin ik na deze 6 maanden goed te kennen en zonder navigatie kom ik steeds verder.

9. Al 6 maanden zonder een knuffel van papa of mama. Zelfs dat is mij gelukt! Hoe graag ik deze soms ook wil.. Nog maar 2 maandjes wachten.

10. Groot, groter, grootst. Ja, dit is waar. Voorgerechten bestellen als hoofdgerecht en dat dan niet eens opkrijgen.. Zal niet de eerste keer zijn dat dit mij hier overkomen is. Frisdrank bekers van bijna een liter, waar dan nog zelfs gratis refills bij zitten. Ik ben al blij als ik de helft naar binnen krijg.. Maarja, als je het niet op krijgt neem je toch een doggybag mee naar huis? Dit word hier standaard aan je gevraagd en is heel normaal.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze 10 dingen te lezen. Op naar de komende 6 maanden genieten!

Suus

  • 10 Januari 2018 - 07:54

    Mam:

    Mooi verslag weer. Superleuk om te lezen. Je bent een topper

  • 10 Januari 2018 - 08:30

    Sophia:

    Hoi Suus,

    Dank weer voor je leuke blog wat maak je veel fingen mee. Ook een strenge winter vlgs mij.op naar de volgende maanden en dan heerlijk knuffelen met je ouders. Zet hem op en geniet heerlijk. Wij nog 4 maanden en dan heerlijk naar New York en Washington. Heb je tips wat we zeker moeten gaan doen??

    Dikke

  • 11 Januari 2018 - 08:26

    Papa:

    Vooral dat van die "zonder navigatie" verbaasd mij. Jij, die hier in Nederland niet eens zonder navigatie van de Westfrieslandsingel naar de Sluis kan rijden. Maar goed hier heb je dus wel een knuffel voor verdient. Dat van die dromen en gedachten in het engels daar hadden we het voor je vertrek al eens over gehad ik herken dat van toen ik een week alleen in Engeland zat. Jij hebt gelukkig nog veel nederlands sprekende mensen om je heen en de mogelijkheid om veel met ons te bellen, wat je moeder en ik beide altijd weer erg leukvinden! Je broers geloof ik wat minder. Maar, om in de traditie van Oblix en Asterix te blijven Rare jongens die broers!
    Dikke kus en een virtuele knuffel, Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suus

Hoi allemaal, Ik ben Suus de Wit en ik ga op voor een jaar naar Amerika. Hier ga ik aan de slag als aupair van 3 jongens in de leeftijden van 5,3,1. Ik ga wonen op een half uurtje afstand van Washington DC. Via deze blog wil ik jullie graag op de hoogte houden van alle avonturen die ik ga beleven. groetjes, Suus

Actief sinds 29 Juni 2017
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 15825

Voorgaande reizen:

10 Juli 2017 - 10 Augustus 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: